Waarom een dynamische fietspositiemeting
Veel actieve fietsers krijgen blessures doordat ze verkeerd op de fiets zitten. Een verkeerde fietspositie kan langdurige pijnklachten tot gevolg hebben. Nek-, lage rug- en knieklachten zijn hiervan de meest voorkomende, maar ook bv een doof gevoel in de handen of vingers. Hierdoor kan een groot gedeelte van het seizoen verloren gaan en wat erger is, je kunt het plezier in de sport verliezen. Zo kunnen bij bijvoorbeeld een te lage of te hoge zadelpositie blessures in knieën en/of de rug ontstaan. Bij een verkeerde afstelling van het stuur ontstaan vooral blessures aan de nek, schouders en armen.
Het doel is het optimaliseren van de fietshouding om zo op een verantwoorde manier zo comfortabel mogelijk en uiteindelijk zo hard mogelijk te kunnen fietsen.

Het moet mogelijk zijn om ideaal op de fiets te zitten, (vrijwel) zonder klachten. Een dynamische fietspositie meting in combinatie met mijn expertise als sportfysiotherapeut kunnen daarvoor zorgen. Iedereen kan bij mij terecht voor een meting, na aanschaf van een nieuwe fiets of het afstellen van de huidige fiets, recreant of wedstrijdrijder, race-, ATB-, of trekkingfiets.
Ik kies er bewust voor om op de eigen fiets de meting uit te voeren en niet op een ‘pasfiets’. Op je huidige fiets kunnen er meteen aanpassingen worden gedaan zodat je direct de andere zit kunt ervaren.

Door nauwe samenwerking met het Duitse Bodyscanning CRM en SQLab is de meetapparatuur vernieuwd en zijn de aanpassingsmogelijkheden nog meer verbeterd door oa gebruik te maken van ergonomische zadels en inlegzooltjes.

Hoe ziet een meting er uit

  • Info via de mail incl. vragenlijst
  • Intake gesprek met oa bespreken van doelen
  • Uitgebreid lichamelijk onderzoek
  • Voetanalyse en zadeldrukmeting
  • Stabiliteitstraining
  • Opmeten oude fietswaarden
  • Beoordelen schoenen/zolen, afstellen schoenplaatjes, beoordeling zadel
  • Meten zadelhoogte, zadelterugstand, afstand stuur-zadel en stuurniveau (drop)
  • Meten waarden in zij- en vooraanzicht indien nodig incl. video opnames
  • Afstellen nieuwe positie
  • Eventueel aanpassingen mbv spacers, wedges of zooltjes
  • Evaluatie en advisering
  • Verslag van de meting via de mail

Uitgebreid lichamelijk onderzoek
Om een goed beeld te krijgen van de fysieke mogelijkheden, de beperkingen en eventuele aandoeningen wordt er een uitgebreid fysiotherapeutisch onderzoek gedaan. De uitkomst hiervan wordt meegenomen in de afstelling van de fiets.

Voetanalyse
Met behulp van een thermische voetplaat (het FOOTDISC systeem) worden je voeten opgemeten en wordt bepaald welk type voet je hebt. Tijdens de fitting krijg je de mogelijkheid om speciale zooltjes te testen.

Zadeldrukmeting
Zadelpijn is een van de meest voorkomende problemen tijdens het fietsen. Bij een bikefitting krijgt je daarom ook een zadelanalyse. Bij het kiezen van een zadel dat bij goed bij je past, moet er goed gelet worden op je de breedte van je zitbotjes. Deze worden tijdens de zadelanalyse bepaald mbv een speciaal apparaat , waarna je het zadel zelf kunt testen tijdens de fitting.
Veel fietsers hebben een te smal zadel. Het zadel is één van de 3 steunpunten, naast de pedalen en het stuur, waar stabiliteit gecreëerd wordt. Een zadel moet aangepast worden aan de afstand tussen de zitbeenderen. Vandaar dat je een keuze moet kunnen maken in de breedte van het zadel. De ergonomische zadels van SQLab voldoen perfect aan deze normen.

Stabiliteitstraining
Stabiliteitstraining wordt tegenwoordig veel gedaan (Core-stability), ook door fietsers. Bij Beteropdefiets Bikefitting leer ik je hoe je op een goede manier op de fiets kunt stabiliseren. Hierdoor kunnen veel blessures worden voorkomen; hoe stabieler je op de fiets zit hoe beter het is en des te minder je gaat compenseren. Dit bereik je niet met oefeningen als 'planken'. Ik leer je hoe hoe dat wel moet!

Afstelling van de schoenplaatjes
Vaak worden schoenplaatjes op gevoel geplaatst. Een verkeerde afstelling van schoenplaatjes kan leiden tot blessures door een verkeerd bewegingspatroon doordat de voeten bij klikpedalen min of meer vast staan op het pedaal. Hierdoor wordt de beweging enigszins gedwongen en kan dit leiden tot voet, knie of heupklachten en uiteindelijk zelfs tot rugklachten.

Zadelhoogte
De zadelhoogte wordt altijd als eerste punt ingesteld. Gemeten wordt de zadelhoogte vanaf het hart van de trapas tot aan de bovenkant van het zadel (in het midden). De zadelhoogte wordt met het Bike Adjustment Device gecontroleerd.

Zadelterugstand
De zadelpositie (zadelterugstand) is bepalend voor het goede gevoel van krachtoverdracht op de crank tijdens het fietsen. De hoek moet optimaal zijn voor de gehele crankbeweging (360 graden). De zadelpositie wordt met het Bike Adjustment Device gecontroleerd.

Afstand tussen het zadel en het stuur
De afstand tussen het zadel en het stuur is afhankelijk van de lengte van het bovenlichaam en de gekozen zitpositie. Deze maat wordt gemeten tussen de zadelneus tot het contactpunt op het stuur. De afstand tussen het zadel en het stuur wordt met het Bike Adjustment Device gecontroleerd.

Stuurniveau (drop)
Het stuurniveau geeft het verschil aan tussen de stuurhoogte en de zadelhoogte. Het stuurniveau wordt met het Bike Adjustment Device gecontroleerd.

Een meting duurt ongeveer 2,5 uur en de kosten hiervoor bedragen € 145,00 (incl. verslaglegging)
De metingen gaan alleen op afspraak.

Wil je meer informatie of wil je een afspraak maken dan kun je contact opnemen via de mail of bel 06-53549055.

‘Beteropdefiets’ Bikefitting maakt onderdeel uit van het Dutch Bicycle Centre (DBC), gevestigd in het oude Honig gebouw op de Waalbandijk 8b in Nijmegen.